‘Het grootste gemis van Europa is een
vooruitgangsgedachte, waardoor twijfel, angst en mistroostig economisch
conservatisme regeren,’ stelde Jonathan Holslag twee weken geleden in deze
krant. Een solide economie vraagt om bewuste consumenten, beweert hij ook. En
die verkrijg je via empathie. Hij is niet de enige die zich daarop richt. Als
je luistert, hoor je de vraag om bevlogenheid, betrokkenheid en nieuwe ideeën
in onze samenleving steeds vaker. De filosofe en schrijfster Joke J. Hermsen
biedt een antwoord.
Hermsen publiceerde in 2010 Stil de tijd.
Het is een filosofisch traktaat, bepaald geen lichte kost, en toch kreeg het
enorme bijval. Hermsen onderbouwt filosofisch waarom de mens rust nodig heeft.
Neemt hij die niet, dan gaat hij over de kop (zoals blijkt uit alle burnouts en
arbeidsongeschikten). Bijna 70.000 exemplaren werden van het boek verkocht en
bijna 400 lezingen hield Hermsen erover, en over het kleine vervolg, Windstilte
van de ziel.
In het zojuist verschenen Kairos. Een
nieuwe bevlogenheid zoomt ze aan de hand van de Griekse God Kairos in op
wat we die andere tijd dan de kloktijd noemen en waarom het zo belangrijk is
daarop te focussen voor het vinden van een nieuw begin en nieuwe mogelijkheden.
Voor een revolutie op alle vlakken, kortom.
Waarom juist nu?
Er vinden nu grote veranderingen plaats op
technologisch, sociaal en ecologisch gebied, die vragen om de juiste handelingen
en beslissingen. Ook moeten we nadenken hoe we deze planeet voor onze kleinkinderen
leefbaar houden. Niet alleen de fysieke aarde, de energiebronnen en de ecologische
omstandigheden, maar ook de wereld die we delen en waar de menselijke maat
vanwege het tijd is geld principe, het tijdsgebrek en de technostress nogal onder
druk is komen te staan.
Toen ik op de Belgische televisie werd
geïnterviewd voor Stil de tijd, werden er filmpjes getoond van
stiltelounges bij bedrijven. Medewerkers kunnen zich er met een kladblokje terugtrekken
uit de rumoerige kantoortuin. Een mooi initiatief, want mensen hebben stilte en
rust nodig om zinnige vragen te stellen en tot ideeën te komen.
Ik zie een groeiende behoefte aan verstilling
en verdieping. De tijden van het oppervlakkig en gemakzuchtig consumentisme lijken
voorbij. Reflectie en bezinning, dát is het nieuwe verlangen. We weten nog niet
goed hoe we dit in onze levens moeten inbouwen, maar we beseffen al wel de
noodzaak ervan. Dit boek probeert dat besef van een filosofisch fundament te
voorzien. Kairos is behalve het andere gezicht van de tijd ook de god van het
geschikte moment en de juiste kans en gelegenheid. Het is de tijd die we
ervaren als we niet door de kloktijd opgejaagd worden. Binnen het Kairos-interval,
dat je ook met het psychologische begrip ‘flow’ kunt vergelijken, zijn we in
staat een andere weg in te slaan. Kairos is creativi-tijd. Rust en aandacht,
maar ook een zekere alertheid van de geest en een goede timing zijn voorwaarden
om in dat interval te geraken.
Wordt zo’n verhaal niet snel zweverig?
Er is niets zweverigs aan. We móeten immers wel
iets doen, zo simpel is het. We kunnen niet op deze voet verder. Het
hyperkapitalisme indammen doe je niet door je erbij neer te leggen. We zullen
ons bewuster moeten worden van ons cynisme en consumentisme, zodat we meer zijn
dan de zes woordjes waartoe Jonathan Franzen ons in Vrijheid reduceert:
‘ikke, ikke, ikke, kopen, kopen, kopen’. We moeten proberen onze kinderen iets
anders voor te houden.
Mijn indruk is dat het vooral de veertig
plussers zijn die vasthouden aan een overwegend nihilistisch en hedonistisch wereldbeeld.
Hun kostje is immers al gekocht. Ze zitten veilig op hun posities en kunnen
zich die levenshouding permitteren. Ze beogen geen verandering. Er worden
terecht veel cultuurpessimistische pamfletten gepubliceerd, onder meer van Dirk
De Wachter en Paul Verhaeghe, maar het is nu ook tijd voor een ander geluid. In
mijn boek laat ik met Hannah Arendts gedachtegoed zien dat de mens bij uitstek
degene is, die het nieuwe kan voortbrengen. Zij typeert de mens als initium. Een
beginner. Het verliezen van het vermogen opnieuw te kunnen beginnen staat in
haar werk gelijk aan het verliezen van het geloof aan de menselijkheid.
De jongere generaties wensen zich niet bij
dat ongeloof neer te leggen. Die willen uiteraard wél verandering. De
mogelijkheden daartoe liggen al in het heden te sluimeren, als je daar oog voor
hebt. Je moet je aandacht erop richten, en tegelijkertijd nieuwe principes
formuleren. Zonder nieuwe beginselen is er geen nieuw begin mogelijk. Je moet
de mogelijkheden als het ware uit de steen van het heden beitelen, en het
gereedschap wat je daarvoor gebruikt is een nieuwe visie of een nieuw
vergezicht. Ik vind het mijn plicht om de nieuwe generatie daarvoor enkele
filosofische instrumenten aan te reiken. Ik heb dit boek daarom aan mijn
kinderen, Rodante en Sebald, opgedragen. Zij moeten het straks immers gaan
doen.
U maakt zich erg druk over het onderwijs.
Ja, beslist, ik kom uit die sector en zie het
fout gaan, terwijl daar de basis voor onze toekomstige samenleving wordt
gelegd. Door de meritocratische en neo-liberale geest worden kinderen steeds
meer getoetst op punten en prestaties. Ook wordt het tempo steeds meer
opgevoerd. Maar denken kost tijd. Bildung kost tijd. We moeten de nieuwe
generatie voldoende tijd en ruimte geven om hun geest en creativiteit te
ontwikkelen.
Ook de rol van de docent is sterk veranderd;
hij of zij is meer coach dan leraar. De zelfstandig op hun beeldschermen
werkende leerlingen moeten de leerstof zelf oproepen, en krijgen deze niet meer
in de vorm van een betoog of verhaal gepresenteerd. De klassieke docent
rangschikte de feiten tot een verhaal. Dan leren kinderen luisteren en
interpreteren, wat hun retorische vaardigheden aanscherpt. Ze leren dan ook dat
een feit op zich niet bestaat, maar dat er altijd sprake is van een context en
van een interpretatie. Doordat ze tevens leren dat er verschillende duidingen
van de feiten mogelijk zijn, al naar gelang de persoon en de sociaal historische
context, leren ze hiermee ook de pluraliteit van onze samenleving kennen.
Pluraliteit is volgens Hannah Arendt de basis van onze democratie. Als
leerlingen alleen maar door de industrie geprepareerde formats op hun ipads
aangeleverd krijgen, zal die kunst van het interpreteren verloren gaan en
daarmee komt ook de pluraliteit van de mensheid in gevaar.
De moderne mens is een conformist gericht op
vermeerdering van zijn comfort, terwijl hij innerlijk leeg is, zo stelt
Nietzsche en suggereert u ook. Hoeveel mensen vinden dat van zichzelf?
De vraag is hoeveel mensen zich daarvan
bewust zijn. Je kunt geleefd worden door de commercie van de consumptie-industrie
zonder dat je er erg in hebt. Er wordt ons voorgehouden dat je geluk kunt
kopen. Het levert wellicht een kortstondig geluksmoment op als je het nieuwste
model iphone aanschaft, maar is het niet absurd dat mensen met elkaar op de
vuist gaan als ze voor de winkel staan te wachten op een model waaraan een paar
functies zijn toegevoegd?
Ik bestrijd uiteraard de gedachte dat vervulling
te vinden is in consumptie. En ik ben heus niet de enige. De kerken zijn
leeggestroomd, maar de kloosters stromen vol, de retraites en stilte-oorden
zijn volgeboekt. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een slow-beweging voor.
Men snakt naar vertraging. Men heeft ook behoefte aan wat Peter Sloterdijk
‘verticale spanning’ noemt. Want we beseffen heel goed dat iets ons ontbreekt,
zoals Brecht schreef: ‘Etwas fehlt'. We proberen dat ‘iets’ op te vullen met
nog meer gadgets en tablets, maar die voldoening blijkt snel te vervliegen, waardoor
onze hebzucht verder wordt opgestuwd. Wat ontbreekt, heeft te maken met onze
ervaring van innerlijkheid, van bezieling, van een dieper gelegen zelf. Daar
kun je niet zomaar de vinger op leggen. Daar moet je ontvankelijk voor leren worden.
Kunst, literatuur, muziek, maar ook mijmeren, meditatie of dagdromen leiden ons
daar naartoe.
Waarom niet gamen of internetten?
Op het moment dat het scherm aangaat, sluit
je de weg naar binnen af. Het is input die van buiten op je afkomt. Dat kan
prachtige input zijn, maar deze wakkert het eigen denken of de verbeelding niet
of nauwelijks aan. De econoom Nicolas Carr schreef daarover. Hij was een
internetadept van het eerste uur. Vroeger was hij een diepzeeduiker, vertelt
hij, en kon hij helemaal opgaan in boeken. Door het jarenlange zappen en surfen
op internet, voelt hij zich nu een oppervlakkige jet-skiër, voor wie het al een
probleem is om een tiental pagina’s te lezen. Het probleem is dat ons brein op
den duur geneigd is ons zappende gedrag te imiteren. Het wil voortdurend nieuwe
input. Daarom kunnen we moeilijker onze aandacht ergens langdurig op richten.
En dat heeft zowel gevolgen voor onze creativiteit als voor ons sociale
vermogens. Als een kind te lang gamed, merk je dat direct.
Hoe dan?
Te langdurig gamende kinderen kampen met
stresssymptomen zoals slapeloosheid, depressiviteit en verminderde empatische
vermogens. We moeten de juiste maat, een andere betekenis van Kairos, ten
aanzien van de technologie zien te vinden. De filosoof Günther Anders voorspelde
vijftig jaar geleden al dat de technologie ons anders de baas wordt. De
technologische ontwikkelingen gaan zo snel, dat we onvoldoende tijd krijgen en
nemen om ons af te vragen wat deze werkelijk met ons doen. Als je die vraag
niet stelt, gaat de techniek met jou aan de haal, en ja, ‘dann war der Mensch einmal’, zoals Anders schreef.
Op terrasjes zie je mensen meer communiceren met hun telefoon dan met de mensen
naast wie ze zitten. In Nederland stijgt het aantal beeldschermverslaafde
jongeren zo snel, dat er de afgelopen jaren al meerdere afkickklinieken zijn
geopend.
Maar hoe pluk je een kind van het
beeldscherm?
Als filosoof kan ik enkel proberen een bewustzijn
te kweken over de impact van technologie voor al die ouders die zelf ook nogal vermoeid
zijn. Ze voeren iedere dag al discussies over het eten en de bedtijd, en dan moeten
ze ook nog eens gaan strijden over de duur van het beeldschermgebruik. Dan kies
je liever voor een glaasje wijn aan de keukentafel, terwijl je kroost zoet voor
de buis zit. Het is begrijpelijk, maar ook zorgelijk. Mijn zoon geeft bijles
aan een jongen die ook veel gamed en hij probeert hem steeds aan het lezen te
krijgen. Want lezen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van alle cognitieve
en creatieve vermogens. Als je een boek leest, verlaagt bovendien het stressniveau.
Tien minuten lezen per dag brengt het stressniveau al terug met 70 %. Dat kan
niet breed genoeg worden uitgemeten.
Games zijn uiteraard bijzonder knap gemaakt,
maar ze vragen te weinig van de eigen verbeelding. Je wordt hoofdzakelijk op
behendigheid en snelheid getraind. Het belangrijkste effect van gamen schijnt een
vergroting van het gebied in het brein te zijn dat de duim bestuurt. Nou,
hoera. Maar als je leest gebeurt er zoveel meer.
‘De roman als kuuroord,’ luidt
een van uw hoofdstukken.
De hele kunst is een kuuroord. Kunst prikkelt
de verbeelding en leert je ook in anderen te verplaatsen. Je kunt ervan in
verwarring raken of er juist door bezield raken. Dankzij de aandacht en
concentratie die je ervoor moet opbrengen, kom je in het interval van Kairos
terecht. Dan voelt de tijd niet langer als een gebrek maar als een ruimte om je
heen. Kunst inspireert als het goed is tot deze reflectie en bezinning,
waardoor je ook de innerlijke dialoog met jezelf aangaat. We vergeten zo vaak
wat langer bij ons zelf en bij de wereld stil te staan. Toch kan alleen die
betrokkenheid op je zelf en op de wereld zorgen voor een nieuwe blik, voor
nieuwe inzichten. De kunst en de literatuur kunnen ons hiertoe als geen ander inspireren.
Dus moeten we zelf het goede voorbeeld geven. Hoe kun je van kinderen
verwachten dat ze gaan lezen, als je het zelf niet doet? Dus moet je kinderen
verhalen vertellen vanaf dat ze in de wieg liggen tot ze zelf kunnen lezen.
Niet dat lezen de oplossing is voor ál onze problemen, maar je kunt je nog zo
rot voelen, als je een uur een goed boek leest, staat alles in een ander
perspectief. En dat is precies wat we nodig hebben.
Joke J. Hermsen, Kairos. Een nieuwe
bevlogenheid, De Arbeiderspers, 312 blz., € 19,95
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.